söndag 10 juli 2011

Almedalsframträdanden och nya erfarenheter

Onsdag till lördag tillbringades på politikervecka i Visby. Den självklara höjdpunkten var förstås partiledare Maud Olofssons tal på torsdagskvällen inför en entusiastisk publik, möjligen den största hittills. På kvällen var det mycket folk ute och man kunde i Expressen se henne skåla med partikamraterna på innestället (ute), Donners och jag fick komma med på bild. Fredagen som var Socialdemokraternas dag markerade nedtrappningen, för kvällen var lugnare än den varit tidigare och redan under lördagen hade aktiviteten mattats av ordentligt bland utställare och seminariearrangemang. Det var Kristdemokraternas dag och idag är det Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson som talar inför sina egna.

Nåväl, jag tänkte ägna dessa rader åt att beskriva mina egna insatser, förutom ett smärre antal barbeställningar på Donners under sena kvällar.

Det började redan någon timma efter jag landat i Visby efter en snabb direktflygning från Säve med Gotlandsflyget. Jag skulle debattera skogsbruk i framtiden under rubriken "Tio fåglar i skogen är bättre än en". Seminariet anordnades i kajutan på Briggen Tre Kronor i Visby hamn, av Världsnaturfonden och LRF Skogsägarna. Intressant, eftersom dessa båda har delvis olika syn på hur skogsbruk ska bedrivas och föga förvånande hade jag och Miljöpartisten Stina Bergström det också. Frågan gällde huvudsakligen om Skogsvårdslagen medger ett hyggesfritt skogsbruk eller inte och om det går att förena ett produktionsinriktat skogsbruk med miljömålen. Jag passade på att nämna Eskil Erlandssons vision om Skogsriket Sverige, där han tar ett helhetsgrepp på näringarna i våra skogsbygden.

På torsdagseftermiddagen medverkade jag när IT & Telekomföretagen bjöd på seminarie med paneldiskussion om Varför bredare band? -Nyttan och glädjen med bredband i Sverige, där jag efter tre intressanta presentationer om nytta fick diskutera frågan med Post och Telestyrelsens tillträdande chef, Göran Marby och VD:n för Stadsnätsföreningen, Mikael Ek. På politikersidan var det jag som företrädde Alliansen och Maria Ferm från Miljöpartiet som företrädde oppositionen. Diskussionen handlade huvudsakligen om hur vi ska se till att hela landet omfattas av visionen "ett bredband i världsklass" och om målet att 90 % av landets hushåll ska ha tillgång till 100 Mbit bredband 2020. Nyttan med bredband är odiskutabel och 90 % är en otillräcklig ambitionsnivå egentligen, men det handlar om fler insatser. Jag tog upp Kungsbacka som ett exempel på en kommun som vaknat sent, men som nu bygger ut stadsnätet och genomför kanalisation, samtidigt som de utvecklar e-tjänster och e-demokrati.

Utöver dessa båda litet tyngre framträdanden fick jag under torsdagen företräda Centerpartiet när organisationen Tryggare Sverige ställde tre frågor om brottsoffer. Dessa filmades med en iPhone och om allt fungerar kommer de att ligga på deras hemsida till veckan.

Utöver det har jag bokat tre möten med olika aktörer på bygg- och bostadsmarknaden. Skanska, NCC och Fastighetsägarna hade bokat möten med mig under onsdagen och torsdagen. På fredagen valde jag att medveka på ett seminarie om bostadspolitik och byggande arrangerades av Socialdepartementet som ju har ansvar för dessa frågor.

Slutligen fick jag lov att vara med på en träff med Gotlandsdistriktet av Bygdegårdarnas Riksförbund i Väskinde bygdegård ett par mil norr om Visby. Bygdegården har troligen den största om mest välutrustade teaterscenen bland Sveriges 1400 bygdegårdsföreningar.

Man slås av öppenheten och den goda atmosfären. Det är en förmån att leva i ett land där politiken är så tillgänglig som den är här och speciellt då i Visby under Almedlasveckan, när så många företrädare för partierna, regeringen, riksdagen och organisationerna möts och utbyter kunskap och idéer med varann. Om man ska säga någonting mera om kvällarna så är det att man även där knöt kontakter som är väl värda att följa upp senare. Det är säkert ett 50-tal visitkort som är med hem, men nu ska det bli skönt att koppla av lite grann. Bloggen uppdateras regelbundet, hoppas jag och det kommer nog en och annan debattartikel, utöver de som publicerade under veckan i Hallands Nyheter och Hallandsposten.

Är ni nyfikna och vill veta mera? Hör gärna av er!

Ola Johansson


Läs mer på www.olajohansson.centerpartiet.net

Inga kommentarer: