Vissa dagar är värda att berätta om, som onsdagen den 25 november 2009.
08.00 Möte mellan Service AU och Förskola & Grundskolas Arbetsutskott. Nybyggnad av Bukärrskolan diskuterades och nu ges uppdraget att ta fram ett underlag till budget. Det ska gå snabbt. Skolan behöver stå klar 2011 för 600 elever. Hela Särö Centrum ska göras om och det blir en ny skola på ny plats. Vi diskuterade även skolan och förskolorna som ska byggas i Björkris. Verkar bli en kommunal skola trots allt och nu är det bråttom även där.
10.30 Träffade Leif Blomqvist ordförande (s) i Västtrafik. Jag fick då samma besked som Anna Hjertqvist fick någon timma tidigare, nämligen att Västtrafik kan tänka sig att som en övergångslösning göra pendeltåg till Åsa om Hallandstrafiken är intresserade av det. Det sista är viktigt. Självklart är det Hallandstrafiken som bestämmer, men det handlar ju om att hitta en trafikeringslösning som Banverket kan ställa upp på. Banverkets ledning ska vi träffa senare i december vid två tillfällen och i morgon lär Anna ha en dejt med HLAB:s Tore Fritzson. Lunch med Leif som jag bjöd på (privat) det kan det vara värt som tack för hans tid. Tack till Maria Andersson (c) som lämnade Förskola & Grundskolas möte för att vara med och som "riggade" mötet. Och såklart tack till Leif.
14.00 På Swedbank för att öka på huslånet. Vi gör ett ROT-avdragsjobb hemma och har bytt takpannor och ska byta ytterdörr bland annat. Tack Maud för ROT-avdraget.
15.00 Ringde upp en person på Regionförbundet Kalmar som ska åka till Drakenstein(!!) på måndag. Det visar sig att de har ett utbyte med distriktet, Cape Winelands om bland annat miljöteknik och avfallsfrågor, samt "tidsresan", ett sätt att göra svarta ungdomar medvetna om sin historia.
15.30 Barbobetalar. Temat var kollektitrafik. Tågstopp i Åsa (känns bekant), turer och tidtabeller och priset på resorna. Klart det måste bli billigare att åka kollektivt. Vi vill går från 3 kuponger till två i hela Kommunen. Det tjänar alla på (utom möjligen skattebetalarna lite grann). En del goda idéer om hur bussar skulle kunna gå och vilka tider man egentligen ska köra kvällsbussar. Roligt att prata med ungdomarna. Tror det är mycket värt att skapa en tilltro till politiker och möjligheten till inflytande.
17.00 Möte med en man som vill bygga 6 senorbostäder i Buera, Vallda. Han får gå vi Byggnadsnämnden eftersom det inte är aktuellt att bygga utanför tätorterna i den omfattningen under överskådlig tid, eller...?
19.00 Nytt möte. Den här gången hade vi, C och LRF inbjudit till ett möte för att väcka intresse för en lokal biogasanläggning i kommunens södra delar. Intresset finns definitivt! Det var 26 personer (alla män) som kom och nu arbetar vi vidare. Detta kan bli lönsamt samtidigt som vi gör en insats för miljön. Tänk om vissa politiker i Kungsbacka kunde vara så insiktsfulla och kloka. Nej det verkar bara finnas ett parti som har intresse och förmåga att gå från ord till handling i miljöfrågor.
I morgon bitti klockan 06.30 ska vi propagera för att skriva på klimatuppropet 2GRADER.
Gör det du med på www.2grader.se
Såg förresten hur S kritiserar Maud för att ha varit inaktiv när det gäller SAAB. Vilket tomt prat. Vad hade miljöbilsbonus och skrotningsbidrag hjälpt SAAB? Maud och Jöran har gjort precis vad de skall göra lånegarantier och kontakter med EU, etc. man kan undra om Koeningsegg verkligen haft ett seriöst intresse från början.
Det har blivit en del upmärksamhet kring grisuppfödning i Sverige. Sättet man har tagit fram underlaget (att bryta sig in i ladugårdar nattetid) kan ifrågasättas. Samtidigt ska man inte vanvårda djur förstås, som man gör i de lönder Svenska lantbrukare ska konkurrera med. Svenska djurhållare lever upp till ett strängare regelverk än alla andra länder. Ändå köper vi inte svenskt kött ens i offnentlig sektor. Vill uppmana alla att fortsätta äta Svenskt kött.
2 kommentarer:
Aktiva dagar kan man konstatera att du har. Det är bra, stå på!
Tror du det blir någon bilindustri kvar i Trollhättan?
Ja, den som trodde det skulle bli vindkraftverk borde skaffa sig bättre rådgivare.
Skicka en kommentar