I dagens GP uppmärksammas Pensionärspartiet Spi och deras upprepade krav att få lov att åka gratis med kollektivtrafiken under lågtrafik när bussarna går tomma. Ömmande kan tyckas och varför inte låta folk få åka med när det finns plats, särskilt de fattiga pensionärerna.
Ja, kanske är det dags att tillmötesgå detta nu?! Låt oss se vad det kostar. Antagligen någonstans mellan 5 till 10 miljoner i uteblivna intäkter, från de pensionärer som redan åker buss men nu föreslås slippa betala för sig. Det är ju en extra utgift som vi behöver nu när alla verksamheter på olika sätt försöker effektivisera sig så att uppsägningar av personal ska kunna undvikas. Inte minst inom äldreomsorgen.
Man har anledning att fundera över vilka grupper i samhället som ska få saker och ting fritt och varför. Visst är det så att många, framförallt pensionärer har ont om pengar. Även ungdomar, ensamstående mammor med deltidsarbeten, arbetslösa ungdomar, pappor som är frånskilda och betalar underhållsbidrag för sina barn, människor med spelskulder, alkoholister och personer som betala höga kostnader för mediciner och läkarbesök, personer som lever på a-kassa, försörjningsstöd och sjukpenning. Ja, listan kan göras mycket lång på personer som har stora behov av förmåner subventionerade av skattebetalarna i Kungsbacka.
Jag utesluter inte att de kommer att få igenom sitt krav, för trägen vinner och pensionärerna är en grupp man som politiker skall hålla sig väl med. Men som en av mina nyligen pensionerade politikerkollegor en gång sa; "Varför ska just JAG få lov att åka gratis? Jag om någon har väl råd att betala en bussbiljett!" Egentligen tycker jag det är orättfärdigt att vi kommunpolitiker ska idka fördelningspolitik och kompensera pensionärerna för uteblivna förmåner från staten.
Är det avsaknanden av skattelättnader och höjda pensioner som är orsaken till att detta krav återkommer? Kanske borde vi uppmärksamma Anders Borg på att kommunerna får ökade kostnader för olika typer av förmåner till en grupp som Regeringen försummat. Ett extra statsbidrag vore välkommet för detta ändamål.
Nej man måste återigen fråga sig vilket som är det bästa sättet att få fler att åka kollektivt. Jag undrar om det är genom att göra det gratis för vissa grupper (inom vilken det både finns dom som behöver subvention och de som inte behöver det). Jag undrar om den pensionerade stadsarkitekten tillhör den ena eller den andra gruppen och om han kommer att ställa bilen nu. Alla personer över 65 år kommer att omfattas av förmånen, oberoende av om man bor i slott eller koja. Både Volvo och Jaguarer kommer att bli stående på garageuppfarten nu när pensionärerna ska lockas åka buss.
Men som sagt: Jag utesluter inte att det kommer att bli ett tillmötesgående av kravet den här gången. Jag ska anstränga mig igen, både att försöka hitta fördelarna och pengarna som ska betala detta. Verkligen!
2 kommentarer:
Hej Ola,
intressant tanke. Jag tror däremot att gruppen unga som studerar i så fall också är en grupp, som vi centerpartister i Göteborg har ömmat för. Inte bara av sociala skäl utan också för att göra kollektivtrafiken attraktiv för de som grundlägger sina resemönster. Miljöeffekten kanske blir ännu större. Detta utesluter inte dina tankar om pensionärerna. Men til syvende og sidst skall det finnas pengar i kassan för att klara finasieringen.
Håller med och det är väl kontentan av vad jag säger egentligen. Man kan överväga att dikutera priset på kollektivtrafikresor med utgångspunkt att det ska kännas rimligt. Är det orimligt dyrt ska man kunna sänka det generellt, hellre än att rikta denna subvention till en enda grupp som ur ekonomiskt hänseende inte är homogen.
Skicka en kommentar