tisdag 28 juli 2009

U2 Fredag och jubileumstankar

Sista veckan innan det så sakteliga drar igång med det politiska arbetet i kommunen och SKL. En del hemmajobb återstår att göra och nog kunde man behöva ytterligare ett par timmar i solen för att bättra på solbrännan och kanske unna sig ett salt dopp till.

Under 2010 firar Centerpartiet 100 år sedan partiet bildades under parollen "Bröder låtom oss enas". I Halland och i andra län planeras olika aktiviteter för att lyfta fram partiets historia. Har man varit medlem sedan 1977 kan man nästa säga att man själv är en del av densamma, även om det finns många som gjort betydligt längre, större och mer bestående insatser än jag. I dag på förmiddagen hade jag ett möte med den tidigare ombudsmannen och HN:s ledarskribent Ove Johansson och den tidigare partisekreteraren Göran Johansson för att planera detta evenemang.

3 x Johansson, blir det folkligare än så?

Man slås av det faktum att Centerpartiet under nästan 100 år varit synonymt med Hallands utvecklig och är så än idag. Att Halland nu bildar regionkommun tillsammans med Gotland och de två regioner som permanentas, Skåne och Västra Götaland beror på Centerpartiets trägna arbete och grundläggning. Under parollen "Håll Halland Helst" lyckades vi till sist övertyga alla sex kommuner att stanna skuldra mot skuldra när Västra Götaland skulle bildas och hålla samman under de påfrestningar mot Hallands helhet som ansvarskommittén utgjorde.

Nåstan lika länge som jag varit engagerad i Centerrörelsen har U2 spelat musik och alltid med ett stort politiskt hjärta i klangbottnen. Nu äntligen får jag möjlihget att se och höra dem live (det skall erkännas att jag inte hör till deras tidiga fans) på Ullevi, fredag. Igår fick jag tag på biljeterna och dessutom har jag i min jakt på sena biljetter fått en över. Hör gärna av er till mig, ni som har mitt telefonnummer och mailadress. Sällskap kan erbjudas med två trevliga Gällingepojkar innan konserten. Det tar vi inget extra för. Biljetten (den som är över) är på sektion S1 intill VIP-läktaren. Själv finns jag på A1 på samma sida.

Inga kommentarer: