lördag 25 april 2009

Kungsbackaloppet och "prognosdepp"

I strålande vårvärme och festliga former sprangs Kungsbackaloppet på 31 minuter drygt. 6 km mätte banan, men det fanns dom som sprang halvmara också. Det hade inte jag orkat...än...Den 16:e maj, däremot, räknar jag med att kunna vara med på Göteborgsvarvet. Det blir en utmaning!

Hela statsbidraget och halva kontot för oförutsett gick åt när den senaste skatteprognosen presenterades i förrgår. Det betyder att reserverna inför 2010 nu bara är 18,5 miljoner (en halvering sedan budget). En sådan skatteprognos till och budgeten måste göras om helt och hållet! För 2009 (i år) ser det ut som vi felas 126 miljoner (-36 miljoner sedan den förra). Det är värre! Möjligen måste det diskuteras åtgärder redan nu, utöver den rensade investeringsbudgeten. Åtminstone om man ska rätta sig efter dessa prognoser. Ännu så länge är arbetslösheten låg i Kungsbacka. De flesta företag har "business as usual". Men kanske det kommer en nedgång. Många jobbar ju i Göteborg på Volvo och andra industriföretag. Jag känner mig sjäv ganska nöjd med att vara tjänstledig från säljarjobbet på konsultföretaget, Sörman. Politik är för tillfället en tryggare bransch, men det kommer att ändra sig det med. Byggbranschen förutspås bli nästa krisbransch och många Kungsbackabor är egenföretagare eller anställda i byggföretag. Känslan är att det kanske finns en möjlighet att det inte blir så illa som prognoserna förutspår, men det vore oansvarigt att inte ta hänsyn till dem. Som det nu ser ut är den budget som föreslås ändå optimistisk. 2009 och 2010 blir "skitår" för den kommunala verksamheten (också).
Hoppas inte jag retade upp jornalistkåren med mitt inlägg om inskräkt mediabevakning kring EU-valet. Redan i dagens Kungsbackapost fanns ett inslag om en moderat kandidat på studiebesök. I hastigheten råkade jag kalla Göran Karlsson för Johansson. Det kanske inte är så konstigt, många Göran har det ju funnits i politken. "Karlsson i Vintergården" är en förebild för många, inte bara Centerpartister. Utan hans insats hade vi inte haft ett "helt Halland" idag, än mindre ett regeringsbeslut om regionkommun.

Inga kommentarer: