måndag 25 augusti 2014

Ice Bucket challenge är inte riktigt min grej

Nej, ingen har sett mig hälla en hink med iskallt vatten över mig, trots att flera vänner har uppmanat och utmanat mig att göra det. Inte för att jag jag skulle ha ont av att kyla ner mig. Det var betydligt kallare på Kungsbackaåns dyiga botten i lördags under Triathlontävlingen. Inte för att jag är den blygsamma typen som föredrar att hålla mig undan offentlighet och uppmärksamhet. Framförallt inte för att jag inte sympatiserar med utmaningens syfte att uppmärksamma sjukdomen ALS och uppmana till att samla pengar till forskning.

Jag skulle nog kunna tänka mig allt detta och viktigast av allt, jag har satt in pengar till ALS-forskning. I det här fallet 300 kronor till Ulla-Carin Lindquists stiftelse. Det gjorde jag genast på PG 900049-8, samtidigt som jag bestämde mig för att inte delta genom att skicka utmaningen vidare. Här är länken: http://www.ullacarinstiftelse.se/

Utmaningen är utformad som ett klassiskt kedjebrev, där den som får det förväntas skicka det vidare till fem av sina vänner. De sprids som en skogsbrand och det finns ingen möjlighet att komma undan, såvida man inte avstår från att följa uppmaningen. I slutändan finns det ingen att dela vidare till som inte endera redan blivit utmanad, eller är ointresserad och ovetandes om vad det gäller.

Kedjebrevet är en klassisk form av bedrägeri. Längst ut i kedjan förlorar man antingen pengar, eller i det här fallet sin heder. Därför, vänner, har jag förhållit mig passiv till dessa utmaningar och istället valt att anta den del av utmaningen som innebär att man skänker en större summa pengar till ALS-forskningen (inga summor i Bill Gatesklassen dock) än att utsätta mina vänner för att själva känna sig tvingade att mot son innersta vilja vara med i spelet. Insamling till välgörande ändamål anser jag bör bygga på frivillighet så jag hoppas därför mitt beslut respekteras. Jag har varit öppen med min åsikt och låtit dem som utmanat veta min inställning. Så, gärna insamling till ALS-forskning, men nej tack till fler Ice Buckets. Kedjebrevet som form är emot mina principer, oavsett dess syfte. Så enkelt är det.

Ola Johansson
Centerpartiet

P.S
Sekreteraren i Gällinge Centerparti-avdelning och även Hembygdsgillet, Yngve Viltorsson drabbades av ALS. Yngve levde ensam på gården i Stockared, där han forskade och dokumenterade sin hembygd på ett enastående sätt. Han var en lika glad som hängiven Centermedlem som höll god ordning på det som ska finnas i en förening vad gäller dokumentation och protokoll. Vi saknar honom och minns hans plågor. Först svårigheterna att äta. Det kunde ta en timma att få i sig en smörgås och mot slutet våra samtal om livet och döden via talsyntesmaskinen. 

Inga kommentarer: