söndag 12 september 2010

Valstugebrand i Härryda, dyster inramning på valspurt, politik och handboll

Har fått rapporter om en nedbrunnen valstuga i Härryda. Tråkigt och trist. En väldig förlust för valarbetarna. Jag vet att mycket material som nu ska ut sista veckan finns just i landets valstugor. Ja, kanske inte allt. Här i Kungsbacka finns det backup på annat håll. Med valstugorna uppe får valarbetet ett "hem" och en plats att utgå ifrån. Blir då påmind om att det faktiskt gjorts ett försök för några veckor sedan att elda upp vår (c:s)valstuga på torget i Kungsbacka. Händelsen rapporterades till polis och sedan har det varit lugnt som tur är.

Minns förstås en annan brand i Kungsbacka dagen före valet 2006. Nu byggs huset på Tullen åter upp och Kungsbacka innerstad återfår sin karaktär. Det finns ännu saker att jobba med, bland annat upprustningen av torget och att på sikt få bort bilarna därifrån. Ett projekt för mina efterträdare, då jag nu är heltinställd på att inta min riksdagsplats.
Kanmpanjen går in på sista veckan och jag kommer att röra mig mellan Göteborg i norr och Laholm i söder.
Lyssnat på debatt mellan Sahlin och Reinfeldt. Det talades mycket jobb, men väldigt lite om de som skapar arbetstillfällena, nämligen lönsamma företag. Varför talas det så lite om företagarna som skapare av en god arbetsmarknad, välfärd och jämställdhet. Vi har genom satsningarna på valfihetsreformer och enskilda alternativ inom skola, vård och omsorg, skapat helt nya möjligheter till utveckling och bättre löner i traditionellt kvinnliga yrken. Centerfeminismen är bättre än vänsterfeminismen, som låser in kvinnor i strukturerna.
Miljöfrågorna är på väg upp i valdebatten. Det gläder mig speciellt. Under veckan kommer en debattartikel om miljö som jag skrev med Jan Andersson.
I morgon begår HK Aranäs premiär på bortaplan med ett Hallandsderby mot legendariska HK Drott i Halmstad arena. Ska dit och heja, givetvis!
Bilden kommer från i lördags då kören Hallands Gröna Röster sjöng på Kungsbacka torg för fåtalig men entusiastisk publik. Fler lyssnade i Nordstan senare samma dag.

Under ledning av Gun Svensson, Hallands gröna röster. Jag till höger i bild
Läs mer på www.olajohansson.centerpartiet.net

Inga kommentarer: