torsdag 22 mars 2012

Bostadsfrågor i media och lite datalagring

Denna blogg har fått sitt absoluta läsargenombrott den här veckan. Eftersom jag redan i måndags kväll redogjorde för hur jag tänkte rösta i frågan om datalagring och valde att svara alla mail genom att hänvisa hit så har många tagit sig hit och i några enstaka fall faktiskt tagit intryck och sympati för min hållning. Det har kommit ett hundratal mail till mig och alla andra ledamöter och ganska många av de som kommit nu efter omröstningen är skrivna på ett hotfullt och kränkande sätt. Alla får ändå samma artiga och uttömmande svar och jag tänker fortsätta så länge mailen kommer.

Den här veckan har också inneburit en del media för mig som bostadspolitiker. Jag omnämndes i Aftonbladet med anledning av att Borgarrådet Per Ankersjö (c) kritiserar riksintrssen i Stockholms stad. Riksintressen och skydd av olika slag hindrar en önskad samhällsutveckling i olika delar av landet. Många Länsstyrelser har inte tagit till sig den nya Strandskyddslagen som ska ge ökad möjlighet till strandnära bygge på landsbygden och skydda stränderna i de hårdast exploaterades områdena. partikamraten Ankersjö vill förändra Stockholms skyline och bygga på höjden, som ett sätt att få fram fler arbetsplatser och bostäder centralt. En ambition som jag tycker man kan stödja, kommenterade jag till Aftonbladets reporter som ringde i tisdags.

Idag publicerades i tidskriften Byggindustrin en debattartikel av mig, i egenskap av bostadspolitisk talesperson, Heléna Lindahl som energi- och näringspolitisk talesperson och Roger Tiefensee, som miljpolitisk talesperson. Vi kritiserar det förslag som utarbetats inom Näringsdepartementet som svar på EU:s direktiv om Näranollenergihus. Sveriges ambition måste minst följa det EU förväntar sig av oss och i nivå med vad braschen vill och klarar av redan idag.

I måndags läste vi på GöteborgsPostens debattsida att Kommunalråden (s), Hultén och Johansson skyllde regeringen för att Göteborg ligger efter med sitt bostadsbyggandet. Redan på tisdagen svarade jag och kollegan Rickard Nordin, ledamot från Göteborg och lade resolut tillbaka bollen i deras knä. Bostadsbristen i Göteborg kan röstas bort.

Sedan dess har bostadsministern Attefall och Kommunalrådet David Lega reagerat, men det är kul att vara först ut.

Ola Johansson
Centerpartiet

Inga kommentarer: