onsdag 31 augusti 2011

Annie Lööf föreslås till ny partiordförande

Annie Lööf föreslås till ny partiordförande
Annie Lööf

Jag och vi i Kungsbacka är förstås nöjda med valberedningens förslag. Det stämmer också precis med hur Centerpartiet i Halland nominerade. Att Millis föreslås till det mäktiga Verkställande Utskottet är jättepositivt. Mari-Louise Wernersson gör ett gott jobb i Falkenberg och har blivit ett "ankare" i Hallandspolitiken. Dessutom är hon ordförande i den Kommunala sektionen i partiet. Lena Ek's återinträde i Centerledningen är extra intressant. Vi behöver bli mycket bättre på att lyfta Europapolitiken i partiet. Det är ju också spännande att vi får en ledning med 4 kvinnor och bara 1 man. Ytterligare en finns i den Kungsbackaanknutne partisekreteraren Michael Arthursson.
För egen del känner jag att det kommer att bli inspirerande att verka under Annie Lööfs ledarskap. Jag har tidigare motiverat varför jag stött hennes kampanj redan från början. De senaste veckornas kampanjande har inte fått mig att ändra uppfattning på någon punkt. Däremot har de övriga båda kandidaterna stärkt sitt anseende betydligt. Framförallt har den mångårige vännen och riksdagskollegan Anders W Jonsson väl kunnat motivera varför han ska vara vice ordförande. Att Anna-Karin Hatt med sin erfarenhet av det politiska spelet i partiledarnas närhet ska vara med och leda partiet borde vara självklart för alla.

Ola Johansson
Centerpartiet

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13552252.ab

tisdag 30 augusti 2011

Alliansen investerar 5 miljarder i järnvägsinfrastruktur och trafiksäkerhet

I skrivandets stund håller Alliansen presskonferens och presenterar ett paket på totalt 5 miljarder för att förbättra infrastrukturen i och kring storstadsområdena. Regeringen satsar 1,8 mdr 2012 och lika mycket 2013 på järnvägen. Resterande 1,4 mdr går till vägarna. Vi som bor i storstadsregionen vet vad det betyder. Det betyder att man kommer att kunna åka och komma fram i utsatt tid. Det betyder mindre konflikt mellan godståg och persontrafik, vilket gör att transportköpare i ännu större utsträckning kommer att välja järnväg före lastbil. Bättre tillförlitlighet i persontransporterna är vad pendlarna vill ha för att känna sig motiverade att ställa bilen och välja buss och tåg för sina arbetsresor. Med fler som reser och betalar får trafikbolagen bättre ekonomi och kan investera i bättre och bekvämare fordon. Vi vänder nu den negativa spiral som framförallt tågtrafiken befunnit sig i sedan förra vintern.

Är det tillräckligt mycket pengar undrar någon. Ja, sedan 2006 när Allliansen tillträdde har budgeten för drift och underhåll av järnväg ökat med 2,2 miljarder, eller 60%. Motsvarande anslag till vägar har ökat med 24%. Förra mandatperioden gjordes en historisk satsning på nyinvesteringar om hela 500 miljarder. Sedan dess har fokus flyttats till underhållet och det finns goda skäl. Tidigare regeringar har snackat utan att leverera och under tiden har nätet fått förfalla. I våras presenterade partiledarna 800 miljoner och plussar nu på med ytterligare 3,6 miljarder. Därmed har Trafikverket också fått vad de begärt för att återupprätta förtroendet och standarden på spår och kontaktledningar.

Att satsningarna görs nu i en annalkande lågkonjunktur är också värdefullt. Det är nu vi måste göra de investeringar som behövs för att snabba på utvecklingen för ökad tillväxt och för att behålla jobben i bygg- och anläggningssektorn, som annars råkar illa ut.

Tillbringar nu tre dagar på trafiksäkerhetsseminarium i Halmstad. Inser att det är viktigt att förbättra säkerheten på våra vägar. Standarden är god, men även här är underhållet ett stort problem, även på de större vägarna.

Ola Johansson
Centerpartiet
Trafikutskottet

Smartare bilar + dummare förare = sant?!

Minns min gamla Volvo Amazon av årsmodell -65. Första bilen, en gubbkörd, grafitgrå bil som gått 5000 mil när jag fick den av farsan 1979. Där fanns väl fungerande trepunkts säkerhetsbälte på förarplats och tur var väl det, eftersom rattstången på dessa bilar var konstruerade som ett "spjut". Deformationsszoner och airbags fanns inte ens i sinnevärlden, möjligen på konstruktörernas bord.

Passiv säkerhet är gårdagens teknik. Idag talar man om aktiv säkerhet. Sådana som håller reda på hur föraren beter sig och mer eller mindre handfast vägleder honom/henne att framföra fordonet på ett säkert sätt. I framtiden kommer bilar periodvis att köras med "autopilot" och frågan man ställer sig är om det kommer att krävas mer, eller mindre av mig som förare? Behöver vi som haft körkort sedan 1979 och tidigare en ny körkortsutbildning anpassad för framtidens trafik, fordon, vägar och trafikregler?

EcoDriving var inget man fick lära sig, men det är en absolut förutsättning idag för att du ska kunna köra din nya miljöbil i närheten av de utsläppskrav som tillverkaren använde för att klassificera den för femårig skattefrihet. Själv har jag nytta av det jag har lärt mig.

Det tar 30 år att omsätta fordonsflottan. Vi har således tills helt nyligen haft kvar bilar som är tillverkade före 1989. Det vill säga det år då katalytisk avgasrening blev obligatoriskt. Hur många bilar på våra vägar saknar ABS-bromsar? Man kan tycka olika om att det säljs nya bilar, men vi borde vara överens om att nya bilar är bättre än gamla. Och ur säkerhetssynpunkt lär det vara så att stora bilar är bättre än små.

Sedan några år har vi tagit bort skrotbilspremien. Motiven är för mig okända. Idag sker utvecklingen av miljöbilar och säkerhetstänk så snabbt att det vore bra om vi kunde få bort de allra äldsta. Bertil Moldén företräder branschorgansiationen BilSweden som rimligtvis borde vara mest intresserad av att sälja nya bilar. Han säger att en premie på 5000 kronor skulle göra 25000 kronorsbilen billigare att köpa. Bara det skulle vara ett stort steg för ökad säkerhet och bättre miljö. Utöver det så bidrar det till att gamla uttjänta bilar hamnar där de ska, nämligen på skroten, för att återvinnas.

En annan märklig sak är att förmonterade alkolås i tjänstebilar förmånsbeskattades tills helt nyligen. Är det att styra rätt när aktiv och passiv säkerhet beskattas lika som läderklädsel, värstingstereon, metalliclack och aluminiumfälgar. De nya tjänstebilarna idag blir privatbilar inom 36 månader. Kanske hamnar de i händerna på en körglad 20-åring. Ju fler bilar som kommer ut på öppna marknaden med hög säkerhetsnivå och låga utsläpp är en vinst för säkerheten och miljön.

Beror det på bilarna att förarna blir dummare? Nej, jag tror inte det! Bekväma bilar som hjälper dig hålla fart och position på vägen, som hjälper dig att hitta rätt, utan att behöva vika upp bilkartan i passagerarsätet gör dig mer utvilad och koncentrerad. Du har fortfarande kravet på dig att inte vara vårdslös i trafiken. Däremot så tror jag att du som förare skulle behöva fortbilda dig regelbundet. Borde inte det vara något för försäkringsbolagen att överväga. Regelbunden frivillig förarkontroll borde kunna leda till färre skador och lägre premie på bilförsäkringen.

Ola Johansson
Centerpartiet

måndag 29 augusti 2011

Intryck om trafiksäkerhet

Intresserad lyssnare på MHF:s seminarium om Trafiksäkerhet på Hotell Tylösand. Vi har en nollvison när det gäller dödade i biltrafiken i Sverige och den är fullt realistisk att jobba emot och vi är framgångsrika. Så mycket kunde Generaldirektören Gunnar Malm på Trafikverket utlova. Moderatorn KG Bergström frågade om trafiksäkerheten blir bättre eller sämre med ett sammanslaget Trafikverk. Den frågan går naturligtvis inte att svara på. Det var ju inte primärt för att öka trafiksäkerheten på väg som verket bildades. Det var snarare för att få ett mer trafikslagsövergripande synsätt på transportpolitiken och en helhetssyn är det gäller prioriteringar. Vad ska vi satsa och vad får vi ut. Det är ju stor skillnad på exempelvis flyg och spårtrafik, jämfört med biltrafiken. De förstnämnda handlar ju mer om ett systemtänk, där ett gemensamt system styr trafiken och där den mänskliga faktorn koncentreras till enskilda trafik- och flygledare, piloter och lokförare. På vägarna är ju var och en som sitter bakom ratten en riksfaktor, både för sig själv och en ovetande och oskyldig omgivning.

Det är självklart mycket som hänger på Ditt och Mitt omdöme och vår kompetens och förmåga, när vi sätter oss bakom ratten. Vi kan införa fler lagar som reglerar vad vi får och inte får göra (exempelvis förbjuda mobiltelefonanvändningen). Vi kan övervaka bättre med kameror och kontroller att vi beter oss rätt och i bästa fall sätta fast den som syndar. Vi kan införa metoder att utestänga förare som är olämpliga med alkolås och med förnyade körkortskontroller, där den som på grund av ålder eller andra faktorer inte längre anses lämplig fråntas rätten att köra bil. Är det risken för att bli upptäckt, eller strängare straff som avskräcker mest? Trafikutskottets ordförande, Anders Ygeman (s) redde inte ut detta helt och hållet. Att risken för upptäckt är det som "känns mest" förklarades i att han medgav att skälet till att han gjorde en förseelse i Stockholms innerstad för en tid sedan var att han inte trodde polisen skulle se honom. Ett ögontjäneri som vi säkert är fler som ägnar oss åt emellanåt.

Jag tror för min del att vägen framåt för trafiksäkerheten är mer av ett systemänk, där bilarna och bilförarna måste passera ett nålsöga för att komma in på vägen och när de väl är där, inordnas i systemet med hjälp av kommunikationssystem, smarta autopiloter och automatiska system för att hålla jämn fart med låg energiförbrukning. Så ser min framtid ut. Jag tror exempelvis inte på att förbjuda mobiltelefonanvändning. Vi har redan lagar som ska förhindra vårdslös körning. Får se vad experterna säger de kommande dagarna.

Ola Johansson
Centerpartiet

torsdag 25 augusti 2011

Bandklipp för bostäder i Gällinge

I morgon fredag invigs 8 lägenheter i Gällinge. Det är Eksta bostads AB som byggt om det som ursprungligen varit en förskola, sedan skola och som därefter stått tomt ett antal år. När förfallet gick för långt fick jag nog och drev på för att kommunen skulle hitta en köpare som var beredd att göra lokalen till något som kunde bidra till befolkningsutveckling som i sin tur kan fylla skolan och den nya förskolan med barn. Det lyckades till slut och i morgon kl 14.15 cirka, har jag äran att klippa banden. Det var den tidigare ordföranden för Eksta, Ivar Franzens tanke, att "daghemmet" en gång om det behövdes, skulle kunna göras om till bostäder. Det ska bli intressant att veta hur man bar sig åt för att skapa 8 lägenheter i vad som var tänkt att byggas om till 2 sammanbyggda villor. Väl mött i Gällinge fredagen den 26 augusti. Klockan 14.00.

Ola Johansson
Centerpartiet


- Posted using BlogPress from my iPhone

tisdag 23 augusti 2011

Halland i storregion finns inte på kartan

I dagens Göteborgs Posten kan man bland annat läsa att tre före detta regionråd i Västra Götaland, Roland Andersson (s), Lars-Gerhard Westberg (fp) och Kent Johansson (c) ser fördelar med en storregion bestående av dagens Västra Götaland, Värmland och Halland. Deras åsikt får stå för dem. I Halland är det numera ingen som talar om något alternativ till att fortsatt vara en egen region. I Värmland pågår det diskussioner om vart man vill tillhöra och det finns skäl att misstänka att det inom Västra Götaland finns de som ifrågsätter fördelarna med storregionen. Västra Götaland har idag 49 kommuner med väldigt olika förutsättningar. Kungsbacka sade redan inför försöken nej till att vara den 50:e och vi har hittills inte haft skäl att ångra det beslutet.

Artikeln nämner bara i förbigående Halland. Inga argument framförs för varför just Halland passar in i storregionen. "Big is beautiful" förefaller vara motivet. Jag vet varför Halland är intressant och det vet Halläningarna också. Vårt läge som balanspunkt mellan storstadsregionerna Malmö-Köpenhamn, Göteborg och entreprenörsregionen Gnosjö-Gislaved är spännande för det ger oss möjligheter att utvecklas, utifrån våra naturliga förutsättningar.

Halläningarna är friskast och lever längst. Vår sjukvård är bra och tillgänglig. Kommunkationerna byggs ut, tack vare att vi samarbetat med angränsande regioner för att få de investeringar som behövs. Vi kan erbjuda attraktivt boende. Näringslivet är diversifierat och arbetslösheten är låg. Vi har goda förutsättningar att ställa om till hållbar energiförsörjning, även om elenergin från Ringhals skulle avvecklas. Våra hamnar är utvecklingsbara. Fem av sex kommuner ökar sin befolkning. Sköter vi våra kort har vi dessutom möjligheten att bli den mest dynamiska tillväxtregionen mellan Hamburg och Oslo.

För tre veckor sedan gick några ledande Centerpartister (däribland jag) ut i media och talade om vad vi vill ska ske för att fortsätta utveckla Halland. Det är vårt svar till de som tvivlar på att Halland ska kunna överleva som region. Det är också en påminnelse om att det hänger på oss själva om vi ska lyckas. De tre före detta VG-regionrådens utspel visar att Hallands existens fortfarande ifrågasätts av andra. Det borde sporra ledningen i Region Halland till ytterligare krattag. Det minsta man skulle kunna kräva är att de nu bemöter de tidigare regionråden i ett genmäle. Extra anmärkningsvärt är att just Kent Johansson, som av regeringen utsetts som en av de "vice männen", vilka har som uppgift att mäkla i regionfrågan, uttalar sig om Halland utan att ha något som helst stöd i Halland.

Ett av kriterierna för regionbildningen var att de skall byggas underifrån. Nej tack, säger vi därför till den sortens "von Oben-fasoner". Nu tror jag inte sista ordet är sagt i denna fråga. Det kommer att ta mycket lång tid för en regionbildningsprocess att gå från diskussion till genomförande. Under den tiden är det fullt möjligt att även storregioner som Västra Götaland kommer att ifrågasättas. Det är till syvende och sist den ekonomiska bärkraften som är avgörande. På sistone har även Halland brottats med dålig ekonomi. Med två stora sjukhus (Varberg och Halmstad) och ett i Kungsbacka och en frisk befolkning känns ekonomin möjlig att hantera. Värre skulle det säkert bli om halläningarna även skulle behöva finansiera VG-regionens sjukvård. Skillnaden i landstingsskatten är ju idag 72 öre till vår fördel. Kanske finns det både behov och utrymme att höja skatten i Halland för att förbättra sjukvården, men knappast för att finansiera deras arton.

Ola Johansson, Centerpartiet

PS
I går kväll beslutade Centerpartiets distriktsstyrelse att nominera Annie Lööf till partiledare, med Anders W Jonsson som förste vice ordförande och följaktligen Anna-Karin Hatt som andre vice.

torsdag 18 augusti 2011

Gångbron över järnvägen, åter på tapeten?!

Trygghetsfrågorna har varit på tapeten ända sedan den "nya" gångtunneln under järnvägen i Kungsbacka (södra ändan av stationsområdet), blev till. När Storgatan stängdes för ett antal år sedan aktualiserade jag möjligheten att kombinera den bebyggelse som planerades på Beijertomten och som nu byggs, med en gångbro som också skulle kunna vara en väg till tågperrongen för de som bor i Östra Villastaden. Jag och Centerpartiet fick efter mycket om och men en majoritet med mig. Folkpartiet har hela tiden varit för. Nu läser jag i dagens tidning http://www.gp.se/nyheter/halland/1.700201-for-dyrt-med-ny-tunnel att frågan är aktuell, sedan planern på en ny tunnel skrinlagts. Tunnel är också bra, men vad som inte nämns i artikeln är att den i så fall skulle hamna långt från Stationen, vid Signeskule och kolonilotterna.

Jag ser också att Elof Lindälvs Gymnasium åter lyckats komma med i ett Europeiskt projekt inom indsutriteknik http://www.gp.se/nyheter/halland/1.700207-ny-europeisk-teknikutbildning
Det är bra jobbat av Gymnasieförvaltningen och skolan som hela tiden varit på hugget i det Euriopesika samarbetet. Något man tyvärr inte kan anklaga kommunledningen att vara. Trots mångåriga satsningar har det internationella arbetet aldrig lyckats lyfta. Möjligen beror det på ointresse hos de styrande tjänstemännen och på bristande resurser (prioriteringar). Den politiska vilja har däremot varit stark och målinriktad. Lyckligtvis gör Elof Lindälv som de vill och driver på för egen del och det har gett resultat och har satt Kungsbacka på den Svenska och Europeiska utbildningskartan.

Kungsbacka blev 75 210 innevånare nyss. Hur många utanför, eller ens i Kungsbacka vet om det? Kul är det att kommunen växer, men man kunde hoppas att varumärket växte lika mycket.

Ola Johansson
Centerpartiet

Läs mer på www.olajohansson.centerpartiet.net

onsdag 17 augusti 2011

Entreprenörsskap i gränsbygder

Tillsammans med Per Åsling, Riksdagsledamot från Jämtland (C) var jag i Krokoms kommun. Där hade vi förmånen att träffa eldsjälar, entreprenörer, företagare och folk i allmänhet under en dag. Med på resan fanns värdinnan, Kommunstyrelseordförande Maria Söderberg (C) och dessutom nestorn, den förre industriminsitern, Nils G Åsling (Pers far). Bara det en upplevelse, att en sådan legend gärna ville närvara under mitt besök.

Maria Söderberg, Nils G Åsling och Per Åsling
Störst intryck gjorde nog besöket på Skärvångens Bymejeri med lunch på delikata getostar. Här träffade vi ägarna och lyssnade till hur de tillsammans med de fem återstående jordbrukarna i byn förvandlade en nedåtgående spiral till ett framgångsrikt företag med 25 anställda och det mest besökta turistmålet i Krokom. I dagarna öppnas dessutom vid sidan av mejeriet ett slakteri med möjlighet till nyanställningar. Sättet att göra verksamheten lönsam är att kontrollera hela kedjan ända ut till kund. Då kan man ta betalt för mervärdet säger dom. En lärdom för många i de gröna näringarna idag. Att utveckla produkter som det går att ta bra betalt för och se till att behålla så mycket som möjligt av intäkterna själv är en framgångsfaktor.

Liten get - stor get

Den knivigaste diskussionen handlade om hur man kan förändra politiken så att bostadsbyggandet sätter fart. Arbetstillfällena finns, om inte i Krokom, så på andra sidan gränsen, i Norge. Många gårdar på svenska sidan i Krokom och Strömsund står tomma för att ägarna inte kan, eller vill göra sig av med dem. Nybyggnation är ovanligt, eftersom det är svårt att få banker att ställa upp och låna ut pengar. Det kan tänka sig att låna ut till en ny snöskoter, men inte till en ny bostad åt en familj där båda jobbar. Märkligt, men en realitet på landsbygden i Sverige. På lång sikt handlar det om att förändra regionalpolitiken så att mer av tillgångarna stannar kvar där de produceras, t.ex vattenkraftens intäkter, beskattningen av skogsägarna etc. En differentierad arbetsgivareavgift skulle vara en bra stimulans för företagen här att expandera och anställa fler. I Norge finns en sådan politik, medan den svenska attityden sedan 70-talet varit "kolonial" i förhållande till Norrlands inland.

I dessa gränsbygder mellan Sverige och Norge är man van vid att arbeta tillsammans, sida vid sida. Man gifter sig och umgås över gränsen. Barnen spelar i samma fotbollslag och skolorna tar hjälp av varann i undervisningen, man samverkar om sjukvårdsresurser, m.m. Det finns också onödiga hinder som har med tull, skatter, socialförsäkringar, olika lagar och regler, som försvårar samverkan och hindrar utvecklingen på båda sidor gränsen. Det fick vi information om i Krokoms för dagen strömlösa kommunhus av projektledaren för Interregprojketet (EU-finansierat) "Mitt-Skandinaviskt Regionprojket", Tommie Jirhed. Här vill vi verka för att dessa bygder blir ett pilotområde för gränsöverskridande integration av regler, så vi kan skapa en frizon för regional utveckling i gränstrakter.

Det paradoxala med bostadspolitiken är ju att det finns så många olika verkligheter att hantera. Bostadsbrist och höga hyror i storstäderna och ett obefintligt byggande, parat med tomma bostäder i en stor del av landet. På kort sikt kan man ändra beskattningen av reavinster vid fastighetsförsäljning så att det blir intressantare att sälja. För att få fart på investeringarna i bostäder, behöver vi införa ett system med kreditgarantiföreningar i enlighet med vad Bostadskreditnämnden BKN förslagit.

Vi träffade också ägaren till Föllinge såg, som inte är en såg utan en ovanligt välsorterad byggvaruhandel, med egen produktutveckling av exempelvis skidpulkor att dra små bebisar i efter "Samisk" modell. En sådan borde förstås de blivande föräldrarna, Victoria och Daniel investera i redan nu. Han ser att kvittningsrätt mot näringsverksamhet vore ett sätt att få fart på upprustning och nybyggnation av bostadshus. Det har större effekt än vad ROT-avdraget har idag.

Slutligen hade vi ett möte med pressen och lokalreportern från Östersundsposten, Matsåke Persson, som skrev en artikel ni kan läsa genom att klicka på länken. Pelle Åsling och jag utlovade där en rapport om hur vi stimulerar landsbygdsutveckling genom bostadsbyggande. Det blir en utmaning. Många stenar ska vändas och de flesta är nog kända för Centerpartister. Det handlar om att åter driva frågorna och följa upp de beslut som fattats av Centerstämmorna, sammanfattar den tidigare riksdagsledamoten Håkan Larsson.

Ola Johansson
Cneterpartiet

tisdag 16 augusti 2011

Åsa är inte slutstationen

Det är rörande att lyssna till kommunfullmäktige i Kungsbacka som faller varann i talet. Det råder olika inställning till hur vi vill se utvecklingen framöver. Några talar om Frillesås station redan nu. Några talar om nya bussar. Man talar om Åsa som pendelstation och det är det ju inte. Det är ju Öresundståget som ska trafikera Åsa, en gång i timman. Ett tåg vars uppgift är att knyta samman kuststäderna i Halland och Skåne med Köpenhamn och Göteborg. För detta bygger vi en station under 3 år för 65 miljoner. Självklart ska vi redan nu fundera och planera för fler tåg, fler stationer och ny trafik. För att fylla dessa planer med ett resandeunderlag, behöver vi som bor i Kungsbacka bli bättre på att resa kollektivt och det gäller inte bara Åsaborna, utan även andra. Kollektivtrafiken behöver en bättre sjävfinansiering. Först då kan alla vara överens om att fortsätta investera. Från och med 2012 kommer järnvägstrafiken att avregleras. Det kommer att öka möjligheten att resa för de som kan visa att det finns ett underlag. Åsaborna kan således få fler tåg än Öresundståget att välja mellan, förutsatt de är tillräckligt många för att fylla tågen. Hallandståget är min vision för framtiden. Tåget som gör Halland lite kortare och hallänningarna till goda grannar. Jag hoppas det kommer med avregleringen, sedan det västsvenska paketet fullbordats med ökad kapacitet i Göteborg, dubbelspår och tunnel i Varberg och tunnel färdig genom Hallandsåsen.

Ola Johansson
Centerpartiet

- Posted using BlogPress from my iPhone


söndag 14 augusti 2011

Halland kan bättre - uppmärksammat Centerutspel skapade turbulens

"Sedan Region Halland bildades tycker vi att mycket av utvecklingen har stannat av. Vi riskerar nu tappa trovärdighet och drivkraft för fortsatta kliv framåt. Mycket energi har lagts på interna problem. Uppgiften är att skapa mervärden åt Hallänningarna, där helheten blir starkare än kommunerna var för sig. Utvecklingen präglas av försiktig återhållsamhet. Halland behöver ett tydligt, visionärt ledarskap, där vi tar tag i de områden som skapar tillväxt i hela länet. Medborgarnas förtroende får inte svikas!
Kungsbacka har anledning att ställa krav. De tog aktivt ställning för Halland och avstod från att ingå i Västra Götaland. Därmed räddades Halland och kunde bilda region som en av de första i landet. Starkare satsning på näringslivet, bättre kollektivtrafik och utveckling av sjukvården är några tydliga resultat som visar att Kungsbacka valde rätt sida då. Nu har vi Sveriges blickar riktade mot oss.

Hela regionens mål- och strategidokument förpliktigar till satsningar. C har i ett särskilt utspel gått in på några områden; turism, boende, jordbruk, mat, näringsliv, miljö, infrastruktur, kollektivtrafik och EU. Vi i Centerpartiet ser hellre till potentialen än den minsta gemensamma nämnaren. Innehållet och resultatet för invånarna måste vara det viktigaste.

Vi var först ut på barrikaden för att hålla Halland helt och tänker stå kvar. Vi är lojala främst mot ansvaret och väljer att föra fram vad vi tycker, så att vi kan göra Halland ännu bättre medan tid är."

Epilog
Så sammanfattade jag kort, den tvåsidiga skrift som finna att läsa i sin helhet på www.halland.centerpartiet.net/politik för den som är intresserad av detaljerna.
 
Förutom medias intresse, gav det upphov till en del kommentarer från övriga företrädare, främst för Moderaterna och i synnerhet Gösta Bergenheim, den "ledare" som står mest i skottgluggen.
 
Likaväl som våra ord står för oss, står hans ord för honom. Visst behöver man vara tydlig för att sticka ut och få media. Att ställa saker på sin spets kan vara enda sättet och den här gången lyckades vi, över förväntan. Våra opinionssiffror är sådana att vi inte (likt Ville Vessla) kan stå kvar bakom gardinen och hoppas på att bara skorna syns. Centerpartiet är, även om vi tillhör majoriteten, inte det parti som sätter agendan. När vi yttrar oss på ett möte, eller ställer frågor i allianssamarbetet, är det inget våra väljare får reda på om inte vi berättar det för dem. Vi har anklagats för att det inte går att utläsa i protokoll, när vi haft annan uppfattning. Tacka fasen för det! hade vi lagt motyrkanden, hade vi ju verkligen ställt oss vid sidan av. I värsta fall hade vi röstat med oppositionen (s) och det gör vi inte. Alliansen förstärkt med Mp är vår plattform för inflytandet i Regionen.
 
Därför ansåg vi istället det var väl motiverat att gå ut och möta pressen med vårt budskap. Den är vår enda kanal till väljarna. Dessutom har jag märkt via mail och samtal med medlemmarna att de uppskattar vår frispråkighet. Vi ger uttryck för en känsla som finns i partiet.
 
Ledarskap är viktigt! Handlar det dessutom om ett man fått genom allmänna val så är det extra ansvarsfullt. Det ska inte vara lätt och man skall tåla att bli ifrågasatt och genomlyst. Under decennier har tunga Centerpartister suttit i den sits som nu Moderater sitter i Hallands kommuner och region. Det är dags för Centerpartister att inse att vi måste ta en annan roll i debatten. På samma sätt måste det nu ledande partiet inse att det förpliktigar att leda.
 
Ola Johansson, Centerpartiet

tisdag 9 augusti 2011

En runda runt hemstaden

Sommaren är snart slut och samtidigt som hustrun börjar jobba, återgår jag till något som även för en riksdagsledamot kan betraktas som en vanlig arbetsdag.

Det är dags att på allvar sätta sig in i de frågor som ska diskuteras i den allmänna debatten och specifikt på de kommande stämmodagarna i Åre den 22 - 25 september. Då ska vi ju också välja partiledare. Det är tre kandidater som gör upp om att föreslås av valberedningen. Anders, Anna-Karin och Annie. Utöver det ska några hundra motioner från medlemmar behandlas och diskuteras. Säkert blir det så att jag drar ett tungt lass att formulera tankar kring bostadspolitik och markanvändningsfrågor, som ju är "mitt" politikområde inom Centerpartiet.

Jag kommer också att fundera över ämnen och själv skriva några motioner att lämna in till den allmänna motionstiden i Riksdagen. Är därför tacksam för förslag och tips. Riksdagen öppnar igen den 15 september. Fram till dess kommer jag att sysselsätta mig med annat politikarbete och dessutom sparka igång på allvar som förbundsordförande i Bygdegårdarnas Riksförbund. Svergies största organsiation för samlingslokaler, med drygt 1400 medlemmar i hela landet.

Centerpartiet verkar vara de enda som idag kan känna sig säkra på sin AAA-rating. Det är ju en extra bonus att det i dessa orostider är just den finanspolitiska talespersonen Annie Lööf som blivit "min" kandidat. Under de kommande veckorna besöker de tre A-na Halland och den kandidat som besöker Kungsbacka är Anders W Jonsson. Han gör det den 22 augusti, medan Annie Lööf (tidigare Johansson) är i Falkenberg den 19 augusti och Anna-Karin Hatt stannar till på sin "hattresa" i husbil i Halmstad den 17 augusti.

Alla tre är goda ledare med varsitt väl profilerat och formulerat Centerbudskap. Det viktigaste för mig är egentligen inte hur det lyder, utan hur villig personen som ska leda partiet är att lyssna till medlemmarna och hur kapabel han/hon är att föra fram det vi gemensamt vill säga. Det är ytterligare ett skäl till att jag helst ser Annie Lööf. Jag tror hon är den av kandidaterna som har mest och bäst förankring i rörelsen.

Nåväl, det var inte bara detta jag skulle säga idag. Det var också att berätta om de fina löprundor Kungsbacka erbjuder, där man lätt undviker direktkontakt med bilar och får möjlighet att springa i skog och terräng, längs den vackra Kungsbackaån och genom centrum.

Ola Johansson, Centerpartiet

Endomondo Running Workout: "was out running 9.31 km in 56m:41s using Endomondo."

lördag 6 augusti 2011

Snart skiner Poseidon, men fläckarna är påtagliga

Jag kan inte på något sätt kalla mig för kännare av vare sig fotboll, eller supporterkultur. Det hindrar mig inte från att tycka. Den här veckan har bjudit mig på två oförglömliga fotbollsupplevelser.

I går kväll, lokalderby på Löftavallen i Gällinge. Hemmalaget Löftadalens IF besegrade ärkerivalen Frillesås FF med 3-1. Ett 70-tal åskådare samtalade glatt om vardagliga ting och fotboll, medan två unga lag, i en hård men juste och välspelad match gjorde upp om viktiga poäng i div 6 Norra Halland.

I förrgår för första gången(!) på "nya" Gamla Ullevi. En fantastisk arena för fotboll! Nära till publiken, tight och härlig stämning. Sången "Snart skiner poseidon" är så vackert poetisk att det sänder rysningar längs ryggraden ännu, när jag spelar upp den från min Iphone. Lite visste jag före matchen om de slagsmål som ägt rum mellan supportrar redan under natten före. Lite förvånad var jag över att så få AIK-fans hade tagit plats när bortalaget gjorde mål, redan efter ett par minuter. Efterhand fylldes den lilla läktarsektionen av gulsvarta flaggor och ramsor. Inga bengaler, inga knallskott, inget bråk inne på arenan. Skönt! Det är inte som i Malmö tänkte jag, där två matcher fått avbrytas för att enskilda supportrar burit sig illa åt under match. Senare har jag förstått att de barrikader av piketbussar som polisen radade upp runt utgången från den sektionen fanns där för att skydda supportrar och hindra dem från att börja slåss i anslutning till arenan. Istället gjorde de det på andra platser på stan, medan hustrun och jag kalasade på vegetariska vårrullar hemma i lägenheten i Kungsbacka.

Idag läser jag att Blåvitt, styrelse och spelare tar avstånd från de s k firmorna. Supportrar som slåss och ställer till bråk. Bra, men en smula mera självinsikt kunde vara på sin plats.

Hur reagerar föreningen över ramsor som lyder "Hata, hata, hata AIK" eller när Stockholmarna kallas för "tattare"? Såvitt jag förstod från våra platser på sektion L2, var detta inte något som skanderades bara av ett fåtal. Det var små barn, flickor och pojkar, pappor och äldre män, klädda i blåvita tröjor och halsdukar.

-Alla!

Om man säger att man hatar någon. Hur långt är då steget till att visa sitt hat mot någon genom att misshandla denne eller på annat sätt försöka skada? Just nu diskuteras på bloggar och ledarsidor vilken inverkan främlingsfientlig argumentation har haft på massmördaren Anders Behring Brevik. För något tiotal år sedan vill jag minnas att IFK-tränaren Roger Gustavsson självrannsakade sig och erkände att hans eget uppträdande under match kunde ha bidragit till den hätska stämningen bland supportrarna. När ska spelare, ledare, föreningsstyrelser och supporterklubbar åter förstå att det inte räcker att i ord ta avstånd från de individer som i klubbens namn skadar fotbollen? Allting börjar hos dem själva!

Jämförelsen med morden på Utöya och bomben i Oslo är möjligen långsökt. Min poäng är att vi måste inse att det finns ett samband mellan vad vi säger och hur vi handlar. Det gäller inte minst de som tror att fotbollen handlar om hat. Något sådant såg jag inte på vare sig Löftavallens eller Ullevis gräsmatta, däremot fanns det på den fina arenans höga läktare.

I IFK:s styrelse finns säkert många kloka personer. En av dem är Gällingebon, supporterpolisen och den tidigare ordföranden och hedersmedlemmen i Löftadalens IF, Lars-Rune Bohlin. Han vet att "Fair play" och allmän hyfs på och vid sidan av plan är grundläggande för att undvika hot, bråk och våld.

Här är ändå den vackra avslutningen, när laget springer ärevarv och vi fick lyssna på sången "Snart skiner Poseidon" av Joel Alme (jag trodde det var Håkan Hellström).

Ola Johansson, Centerpartiet

tisdag 2 augusti 2011

Frihetlighet med Annie Lööf är rätt väg för Centerpartister

Det tre nominerade ledarkandidaterna för Centerpartiet hinner knappt sätta sig ner i TV-sofforna innan reportrarna ställer frågor kring deras syn på vad som var mindre lyckosamt med Maud Olofssons ledarskap och hur de ställer sig i frågan om stad och landsbygd.

Inget fel i de frågorna. En ny ledare i ett parti som just gått kraftigt tillbaka i ett val måste ta tag i de faktorer som orsakat tillbakagången, oavsett om de kan förknippas med ledarskapet, politiken, sättet att föra ut den samma, eller en trött och uppgiven medlemskår.

Tillsammans med tio andra Centerpartister, däribland Mari-Louise Wernersson, KS-ordförande i Falkenberg har jag förordat Annie Lööf, detta innan vi säkert visste om hon skulle vara beredd att ställa upp. Jag står för det, även om jag är beredd att lyssna till såväl Anders W Jonsson som Anna-Karin Hatt under deras valkampanj. Skulle någon av dessa föreslås av en enig valberedning så ska det mycket till för att jag skulle motsätta mig att de väljs. Alla tre har de kvalitéer som behövs, men representerar olika karaktärer. De behövs i Centerpartiets främre krets. Jag ser fram emot att fortsätta jobba med dem alla, under så lång tid som jag får förtroendet att vara riksdagsledamot.

Jag tror att Annies sätt att tala om Centerpartiet som ett frihetligt parti kommer att gå bättre hem bland väljarna än att ständigt referera till en ideologi – liberalismen, som andra partier lågt tidigare gjort till sin. Det är också uppskattat att hon lyfter fram trygghet och hållbarhet. Trygghet har varit ett tabubelagt begrepp då det förknippats med passivt bidragsberoende, istället för den grundtrygghet som alla behöver för att kunna våga och lyckas. Det gröna och hållbara kommer för alltid att förknippas med Centerpartiet och är ett tydligt arv från historiken. Att förvalta jorden för att kunna lämna över den oförbrukad åt kommande generationer är varje bondes grundläggande drivkraft, liksom frihet och oberoende.

Annie Lööf har vid två tillfällen blivit personvald till Riksdagen, dessutom har hon redan erfarenhet av kommunala uppdrag. Att personrösterna kommer från hemlänet Jönköping och inte från Stureplan, visar väl om något att hennes bas inte är storstäderna, utan de traditionella Centerbygderna. Stureplansfenomenet tycker jag har fått märkliga proportioner både inom och utanför partiet. Jag ser deras sätt att arbeta som föredömligt modernt och något att ta efter för resten av partiorganisationen. Det har säkert bidragit till att Centerpartiet vuxit i Stockholm, men att det skulle bidra till att Centerpartiet förlorat sin prägel som landsbygdsparti stämmer inte. Centerpartiet är fortfarande det enda parti som talar om ”hela landet” och menar vad vi säger. Det är ju faktiskt engagerade Centermedlemmar i hela landet som formulerar politiken.

Den här artikeln publicerades i Hallands Nyheter den 25 juli.

Anna-Karin Hatt, Hallandsfödd skriver här i Eskilstunakuriren. Hon besöker Halmstad den 17 augusti.
Annie Lööf´s programförklaring i DN´s nätupplaga finns här. Annie besöker falkenberg den 19 augusti.
Anders W Jonsson som är den tedje kandidaten besöker Halland den 22 augusti och planen är att Kungsbacka blir utgångspunkten för besöket som avslutas med ett medlemsmöte under kvällen.


Ola Johansson, Kungsbacka, Riksdagsledamot för Centerpartiet

måndag 1 augusti 2011

GUD, vilket lopp!?

Vår blivande partiledare; Annie Johansson gifte sig i lördags och tog efternamnet Lööf. I slutet av maj gifte sig vår äldste son och tog namnet Björck. Det går snabbt utför med ätten Johansson. Så länge ungdomarna blir lyckliga så får man acceptera namnbyten. Det är lika naturligt som att vi numera äter spaghetti, koldolmar, pizza, kebab och inte bara kroppkakor, pölsa och rotmos.
Var ikväll (söndag) och såg den välgjorda PS-musicalen i Varberg. De gav "Cabaret". En berättelse som mot bakgrund av dagens politiska klimat kändes riktigt kuslig. Applåderna var ganska återhållna i vissa av scenerna.
I stället för att bevittna herr och fru Lööf's vigsel sprang jag, 10 km i värmen, Falkenbergs Stadslopp. För vilken gång i ordningen vet jag inte. Med den startlappen kan man inte misslyckas, tänkte jag. Någon tyckte det var tecken på storhetsvansinne. Vad tycker ni?



Ola Johansson, Centerpartiet

- Posted using BlogPress from my iPhone