söndag 4 januari 2009

Alla krav

Ja, nu börjar vardagen närma sig och med den alla de aktiviteter som man en sådan här dag kan tycka det ska bli kanska skönt att komma ingång med. Men också krav.

Appropå krav läste jag en insändare från föräldrar som tyckte illa om att personalen på förskolan ville vara lediga så de inte kunde ha sina barn där i mellandagarna. "Tänk på de som kanske måste jobba" sa de. Ja, de som måste jobba är garanterade förskoleplats, men dessvärre för dessa garanterar inte kommunen plats åt de som bara vill slippa sina barn när de är lediga.

Vart är vi på väg? Jag talade med en kompis som jobbar som chef i ett kooperativ i Falkenberg. Hon sa "om det är något som ska få mig att sluta med det här så är det föräldrarn till de barn vi har idag". Genom maxtaxa och fri allmän förskola så har det som tidigare var omsorg nu blivit en obligatorisk pedagogisk verksamhet som ska garanteras alla, alltid. Det är väl kanske OK, men kravet att alltid blit tillgodosedd kommer att kosta, inte bara förtroendet för det allmänna och politiken, utan också en hel del pengar.

Jag ser med viss bävan fram emot de diskussioner som kommer efter helgerna, inte bara om 2010-års budget utan innevarande 2009. Kommer intäkterna (de som sjunker med skatteunderlaget i rådande lågkonjunktur och arbetlöshet) att räcka för att betala kostnaderna.

Sen har vi kraven...

Jag ser också fram emot att diskutera prioriteringar inom Kommunstyrelsen, den enda nämnd som inte behandlar sin internbudget, eller lägger ett eget förslag till fullmäktige. Det är märkligt att inte kommunledningen (ja, jag vet att jag sitter i glashus) inte kräver att få större insyn i sin egen verksamhet. Vi har blivit utovade ett underlag för en sådan diskussion, men jag litar inte på att jag någonsin kommer att få se ett sådant. Kanske dags att börja kräva saker och ting.

Inom Teknik funderar man nu om det skall väljas miljöbränslet RME, eller Biogas till de båda nya sopbilarna som Renova ska köra med. RME är bra, men kullkastar visionen om att köra på det avfall som skall hämtas (i form av egenrötad biogas). Väljs RME för sopbilarna så blir det väl det i bussarna med och goodbye med ny Gastapp. Kanske läge att kräva något. Till exempel att de på teknik ska sluta handla upp bensin och diseldrivna jättebilar, Typ Nissan Terrano och sådant.

Ja, det var några reflektioner innan jag åker upp till sjön och provar skridskorna för första gången på typ 5 år. Kommer garanterat att göra ont.

Ont gör det också att få kritik (inte för vad man gör utan för hur man är), vilket jag fick för en tid sedan på min blogg. Det är tur man känner sig själv och har vänner som kan berätta hur man är. Det är säkert en del av bloggandet som man får vänja sig vid och faktiskt bra att det kommer reaktioner. Nu är vi framme vid halvlek och som sagts tidigare mycket fokus på kommande val.

Inga kommentarer: